21 Responses

  1. fyna
    fyna July 13, 2013 at 4:25 am | | Reply

    selalu buat kiraan seperti di atas. ^_^

  2. Mohd Shubhi
    Mohd Shubhi July 13, 2013 at 5:27 am | | Reply

    Dari Abdullah bin Amr,Nabi s.a.w bersabda:
    “Dua macam yang tidak memelihara akan keduanya seorang hamba Muslim melainkan dia akan masuk syurga(siapa yang memeliharanya akan masuk syurga). Ketahuilah! Keduanya itu mudah,akan tetapi sedikit orang yang mengamalkannya, iaitu mensucikan Allah(bertasbih subhanallah) di belakang setiap solat maktubah/wajib sepuluh(10) kali, memuji-Nya(bertahmid-alhamdulillah) sepuluh(10) kali, dan membesarkan-Nya(bertakbir-allahuakbar) sepuluh(10) kali, maka yang demikian itu menjadi seratus lima puluh (150) kali pada ucapan (30 X 5 solat fardu=150) dan seribu lima ratus(1500) kali pada timbangan.Kemudian bertakbir(allahuakbar) tiga puluh empat(34) kali ketika hendak tidur dan bertahmid(alhamdulillah) tiga puluh tiga(33) kali dan bertasbih(subhanallah) tiga puluh tiga(33) kali, maka yang demikian itu menjadi seratus(100) pada ucapan (34+33+33=100) dan seribu pada timbangan. Maka, siapakah di antara kamu yang mengerjakan dalam sehari semalam dua ribu lima ratus(2500) kesalahan?” Mereka (para sahabat) bertanya: “Ya Rasulullah,mengapa kedua itu mudah tetapi sedikit orang yang mengamalkannya?” Nabi s.a.w menjawab: “Kerana syaitan datang kepada salah seorang kamu apabila dia telah selesai solatnya lalu syaitan mengingatkannya akan keperluan ini dan itu,terus dia bangun dan tidak mengucapkannya. Kemudian syaitan datang kpdnya apabila dia hendak tidur lalu syaitan menidurkannya sebelum dia mengucapkannya.” Berkatalah Abdullah bin Amr: Aku melihat Rasulullah s.a.w. menghitung tasbih dengan tangan kanannya.”

    Boleh juga wirid 33 kali kalau tak mau wirid 10 kali sebagai mana hadith atas. Rujuk hadith bawah:

    Hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim Rahimahullah dari Abu Hurairah RA dariapada Rasulullah SAW yang bermaksud: Sesiapa yang mengucapkan tasbih (subhanallah) setiap tiga kali selepas solat sebanyak 33 kali, dan tahmid (alhamdulillah) sebanyak 33 kali, dan takbir (allahu akbar) sebanyak 33 kali, jadi kesemuanya 99 kali, kemudian menyebut: La ilaha illallah wahdahula syarikalah Lahulmulku walahulhamdu wahuwa ‘ala kulli syai`in qadir, untuk menggenapkannya sebanyak 100 kali, nescaya diampunkan dosa-dosanya walaupun umpama buih di lautan.

    1. zool
      zool July 13, 2013 at 11:04 am | | Reply

      terima kasih atas penjelasan..

    2. hafizmd
      hafizmd July 13, 2013 at 10:53 pm | | Reply

      Alhamdulillah dan terima kasih bro shubhi

    3. papa mifz
      papa mifz July 14, 2013 at 8:01 am | | Reply

      penjelasan yang padat…thx bro…

    4. Khairul Zamri
      Khairul Zamri July 15, 2013 at 2:00 pm | | Reply

      terima kasih sangat menyentuh diri ini yang telah alpa, Ya Allah

  3. reezluv
    reezluv July 13, 2013 at 5:47 am | | Reply

    terima kasih ilmu yang diberikan tu..amat bermakna..:D

  4. zuan
    zuan July 13, 2013 at 8:52 am | | Reply

    lama saya cuba figure out macam mana bertasbih menggunakan jadi, akhirnya jumpa jawapan di sini..hehe thanks bro atas perkongsian.. 🙂

  5. daddydee
    daddydee July 13, 2013 at 4:20 pm | | Reply

    Perkongsian yang amat bermakna. Pasti ramai yang belum tahu fakta ini.

  6. Kimi Jamai
    Kimi Jamai July 13, 2013 at 5:36 pm | | Reply

    Wah.. saya baru tau ni.. perkongsian yg menarik.. 😀

  7. Mama Murai
    Mama Murai July 14, 2013 at 10:11 am | | Reply

    so lepas ni bolehlah kira tasbih… kan cikgu kan 🙂

  8. Wan Fauzi™
    Wan Fauzi™ July 14, 2013 at 12:22 pm | | Reply

    sentiasa mengingati Allah dengan zikrullah…

  9. Bidadari
    Bidadari July 14, 2013 at 12:31 pm | | Reply

    Ni kira sunnah juga kan? selalu tasbih pakai rantai tasbih tu. Tapi sekarang budak-budak dah advance ada alat untuk bertasbih, tekan-tekan je..

  10. Kamal Mustafa
    Kamal Mustafa July 15, 2013 at 12:23 am | | Reply

    Terima kasih kingsi info, pernah guna cari ini masa berzikir, dah ada tasbih memudahkan lagi.

  11. Hafizul
    Hafizul July 15, 2013 at 7:35 am | | Reply

    Emm dah baca penerangan komen diatas tu..jels…pernah guna cara ni..senang dari tasbih..

  12. fiezaradzi
    fiezaradzi July 16, 2013 at 1:04 am | | Reply

    biasa guna jari juga, tapi lain sikit caranya.. kira lipatan jari tu jugak.

  13. Cikgu Hairul
    Cikgu Hairul July 16, 2013 at 2:42 pm | | Reply

    Guna jari pun boleh.. heheh. Sebenarnya berapa pun tak apa. Tapi umpama makan ubat la. Pasti ada dos yang disarankan. Kalau ubat, doktor suruh kita makan sehari 50 biji kita boleh ikut tanpa gagal, kenapa zikir nak banyak pertikai..

  14. sendiriDOTnet
    sendiriDOTnet July 16, 2013 at 3:52 pm | | Reply

    ilmu yg sangat berguna tu..terima kasih..jom beramal

  15. muhammad fakhruddin
    muhammad fakhruddin July 16, 2013 at 4:15 pm | | Reply

    Belajar zikir guna jari ini waktu sekolah menengah.

    (tapi kalau di Turki, depa biasa pakai tasbih. Siap hulur pada semua orang waktu nak berzikir)

  16. kakiblog
    kakiblog July 16, 2013 at 4:50 pm | | Reply

    zikir guna tasbih lebih mudah kepada mereka yang mudah hilang tumpuan

  17. blackrosehunter
    blackrosehunter July 17, 2013 at 3:57 am | | Reply

    terima kasih atas perkongsiannya..lepas ni pakai jari pun boleh.. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Content Protected Using Content Protector Plugin By: Make money.