12 Responses

  1. Farzli
    Farzli January 31, 2014 at 11:15 am | | Reply

    RM77 tu mmg terlalu bagus.. aku nak kasi bil bwh 100 pun, alahai, tak dapat pun..

    1. titan
      titan January 31, 2014 at 9:40 pm | | Reply

      kena pandai dan kreatif bila nak jimatkan penggunaan elektrik ni. Boleh buat. Tapi kena disiplin sikit la.

  2. akubiomed
    akubiomed January 31, 2014 at 11:27 am | | Reply

    Dikala negara kita komersial pengunaan solar dan pada masa sama beberapa negara maju sudah mula membincangkan kesan alam:-
    1. impak alam penggunaan solar panel untuk skala besar sebagai contoh kawasan dan habitat yang perlu dikorbankan
    2. bahan-bahan toksik yang digunakan untuk mengilang sel solar panel
    3. isu pelupusan solar panel yang sudah capai jangka hayat.

    1. titan
      titan January 31, 2014 at 9:43 pm | | Reply

      Sampai satu tahap, memang ada kawasan yang terpaksa dikorbankan. Sebab bukan senang nak dapatkan sumber tenaga untuk jana elektrik ni. Sumber tenaga utama kita memang minyak. Tapi sampai bila?

      Nak tak nak, terpaksa juga guna solar panel dan cara-cara yang lain untuk jana elektrik. Bab-bab bahan toksik tu dan isu pelupusan solar panel tu, aku rasa mereka ada cara untuk handle isu itu dengan baik.

      1. akubiomed
        akubiomed February 1, 2014 at 11:22 am | | Reply

        Negara kita pernah suatu ketika melihat Reaktor Nuklear mampu menyelesaikan krisis bebanan tenaga. Apabila peristiwa kebocoran reaktor Nuklear di Fukushima pada tahun 2011 membuka mata banyak pihak walaupun reaktor dibina mampu menahan bebanan gempa bumi akhirnya tewas. Jepun dikenali sebagai negara patuh polisi dan mengunakan teknologi tinggi tidak dapat mampu menahan kerosakkan oleh kuasa alam. Negara Jerman sudah mula cuba mengurangkan pergantungan kepada reaktor Nuklear ini.

        Nampaknya banyak usaha dilakukan untuk berinovasi mengenal pasti energy renewal yang bersih dan selamat.

        1. titan
          titan February 1, 2014 at 12:27 pm | | Reply

          Yap. Kalau Malaysia, tenaga nuklear dah bukan satu lagi option terbaik. Sekurangnya, dengan guna solar pv ini leh jana elektrik lebih murah, lebih mudah dan tak menyusahkan banyak pihak.

          Betul, kita kena lebih kreatif dan inovasi dalam hal ini.

  3. Hafizul
    Hafizul January 31, 2014 at 4:40 pm | | Reply

    Emm mahal gak kan kos nak pakai solar ni..kan?? 🙁

    1. titan
      titan January 31, 2014 at 9:46 pm | | Reply

      Mahal la juga. Kalau murah, dah lama tokei rumah pasang setiap rumah satu. hoho..

  4. zool
    zool January 31, 2014 at 5:21 pm | | Reply

    aku orang melaka pun tak sampai sini… handal la ko

    1. titan
      titan January 31, 2014 at 9:47 pm | | Reply

      Gi la lawat sekali-sekala. Hehe..

  5. Hafiz Rahim
    Hafiz Rahim February 4, 2014 at 6:53 am | | Reply

    Biasa ada ladang lembu, ladang ayam..tapi kat melaka ada ladang solar PV..hehehe

  6. cik tom
    cik tom February 5, 2014 at 5:55 am | | Reply

    seronok tgk solar PV…dah cam tgk air laut pun ade..hee

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Content Protected Using Content Protector Plugin By: Make money.