47 Responses

  1. blogger lelaki
    blogger lelaki September 20, 2014 at 2:03 am | | Reply

    aku dulu pun pernah kena tampar dengan cikgu..3 das sekali bagi terus..dah nak buat macam mana aku ni pun degil jugak..dan mayk ayah tak pernah tahu pun..hahaha

    1. titan
      titan September 20, 2014 at 7:12 am | | Reply

      Ohh..

      Hang ni kira degil jugak la rupanya ye..

      1. Pokok Manggis Depan Rumah
        Pokok Manggis Depan Rumah September 20, 2014 at 5:20 pm | | Reply

        Kadang sebab cikgu ajar kita jadi budak baik kan 😀

    2. JAWATAN KOSONG TERKINI
      JAWATAN KOSONG TERKINI September 22, 2014 at 2:01 am | | Reply

      Lain dulu lain sekarang…dulu memang takot kat guru dan mak ayah…sekarang ni guru pulak takot dengan anak murid…

  2. puteraohtrabulan
    puteraohtrabulan September 20, 2014 at 2:11 am | | Reply

    Zaman kita sbg pelajar dari darjah 1 smpi tingkatan 5 tahun 90an itulah makanannya..
    Rotan dan kayu pembaris jadi makanan.Aku tak pernah kena lempang.tapi tengok kawan kena lempang sudah buat aku kecut perut.

    1. titan
      titan September 20, 2014 at 7:10 am | | Reply

      Zan sekarang.
      Beruntung la kalau jumpa pembaris kuning tu kat sekolah.

      1. Pokok Manggis Depan Rumah
        Pokok Manggis Depan Rumah September 20, 2014 at 5:23 pm | | Reply

        Dah tak de ker pembari kuning tu kat sekolah cikgu?

  3. Fadhil Husin
    Fadhil Husin September 20, 2014 at 2:42 am | | Reply

    masa sekolah dulu, tak terkira dah berapa kali kena lempang, pembaris panjang, rotan dengan cikgu. semua tu lah yang menjadikan aku lebih cekal dalam hidup.

    1. titan
      titan September 20, 2014 at 7:09 am | | Reply

      Haha..

      Memang nngeri gak balik bila ingatt zaman muda muda duluu..

      1. Pokok Manggis Depan Rumah
        Pokok Manggis Depan Rumah September 20, 2014 at 5:29 pm | | Reply

        Bila jadi macam tu baru anak-anak murid ni jadi manusia yang bergunakan 😀

  4. Ismail N
    Ismail N September 20, 2014 at 2:47 am | | Reply

    Zaman kawe skul dulu, tangan cikgu naik je menampar. Mak bapak tak peduli pun..
    Zaman ni, kena jentik pun adehhh… :mrgreen:

    1. titan
      titan September 20, 2014 at 7:08 am | | Reply

      Haa..

      Tau takpe. Beza betl dengan budak zaman sekarang ni.

      1. Pokok Manggis Depan Rumah
        Pokok Manggis Depan Rumah September 20, 2014 at 5:25 pm | | Reply

        betul tu. sebab tu budak sekolah dulu bagus2. Sekarang bagus juga. cuma kena mak bapak tu jangan manjakan sangat anak-anak bila cikgu marah ker denda apa-apa.

  5. nazra
    nazra September 20, 2014 at 3:13 am | | Reply

    saya rasa mentaliti mak ayah. zaman dulu mak ayah tak kesah cikgu buat apa2 kat anak2 sebab niat cikgu nak mendidik. tapi mak ayah sekarang, pantang cikgu jentik, mak ayah dah serang cikgu. macam berdosa sangat pekerjaan seorang cikgu

    1. titan
      titan September 20, 2014 at 7:07 am | | Reply

      Itulah masalahnya bila mak bapak pun dah tahap patut kena g sekolah semula..

  6. akubiomed
    akubiomed September 20, 2014 at 4:03 am | | Reply

    Macam-macamlah. Zaman sekolah dahulu siap ada public canning lagi.

    1. titan
      titan September 20, 2014 at 7:05 am | | Reply

      Patut kena ada semula public canning tu.

      Hoho..

    2. Pokok Manggis Depan Rumah
      Pokok Manggis Depan Rumah September 20, 2014 at 5:26 pm | | Reply

      betul tu.. ada-ada..

  7. NotaKembara
    NotaKembara September 20, 2014 at 4:13 am | | Reply

    Mungkin ibu bapa yang kuat melenting tu pun perlu dirotan bersama anak-anak biar reti. Lempang egonya sekali. Keras benor

    1. titan
      titan September 20, 2014 at 7:04 am | | Reply

      Patutnya memang gitulah gamaknya..

  8. sabree hussin
    sabree hussin September 20, 2014 at 4:29 am | | Reply

    Ah aku kena rotan rileks je… kena gondol pun rileks je

    1. titan
      titan September 20, 2014 at 7:03 am | | Reply

      Biar betoi hsng kena gondol ni.

      Haha.. :mrgreen:

  9. ahmadyani
    ahmadyani September 20, 2014 at 8:12 am | | Reply

    Tidak pernah kena tampar, kena roton tu pernahlah. Siap kena pilih jenis rotan lagi. Roton sebesar jari kelingking, sebesar jari telunjuk dan sebesar ibu jari. Dan betis sasarannya. Cikgu tidak pernah rotan tempat lain.

  10. Zuan
    Zuan September 20, 2014 at 12:42 pm | | Reply

    dlu waktu den jadi guru ganti, plng kuat den buat pun cubit je.. tak berani nak lempang2 ni sbb den sndri tak pernah kena lempang, inikan nak lempang anak orang. terbaik la lu bro, siap mewajibkan murid yang kena lempang soh mak bapak datang jumpa lagi tu.. salutttttt

  11. Anwar Abdullah @ Kaio
    Anwar Abdullah @ Kaio September 20, 2014 at 4:11 pm | | Reply

    baru aku tahu dulu aku nakal. kena rotan. kena lempang, kena sebat, kena ketuk ketampi, aduh. macam-macam lah. nasib baik sekarang jadi orang. hahaha!

    http://www.kaio.my

  12. Cheq Eem
    Cheq Eem September 21, 2014 at 5:06 am | | Reply

    siapa yang tak pernah kena denda atau didera Tahap satu masa sekolah pasti mereka takda memori yang indah untuk dikenang bila tua…. hahaha..

  13. encik cermin
    encik cermin September 21, 2014 at 5:34 am | | Reply

    Rehda jerla kalau aku dulu tuh kena lempang laju2. Sampai pembaris patah. Baru rock!!

  14. rokiah
    rokiah September 21, 2014 at 3:03 pm | | Reply

    macam2 isu zaman sekarang… asal kait dgn cikgu je mesti masuk paper

  15. hafizmd
    hafizmd September 21, 2014 at 3:20 pm | | Reply

    Sib baik gua tk jd cikgu kalau tak..pelempang level 3 terus gua bg kat budak2 ni..

    Gua jd guru gnti sekolah menengah tak smpai 4 bulan pun ade yg nak kene makan kaki gua..kijam2

  16. Hairul Azni
    Hairul Azni September 21, 2014 at 4:20 pm | | Reply

    Haha..terbaik..aku dulu pun kena rotan dengan cikgu confirm senyap2 je..tak berani bagitahu mak bapak..kalau bagitahu alamatnya kena tambah lagi la..

  17. Ezad Skytech
    Ezad Skytech September 21, 2014 at 5:48 pm | | Reply

    kalau zaman sekolah dulu…redha je kalau tangan tu kena pembaris besar tu..kena lempang..sebab tahu kita salah…budak2 zaman sekarang ni lain sikit…jenis melawan…bagi lempang level 3 baru tahu…huhu

  18. fazrol
    fazrol September 21, 2014 at 5:54 pm | | Reply

    Tue dia.. luahan seorang cikgu…

  19. Melastik Bintang
    Melastik Bintang September 22, 2014 at 1:35 am | | Reply

    isu macam ni banyak kat sekolah.. murid belasah murid, murid belasah cikgu,cikgu lempang murid.. pusing pusing macam tu… nak lagi bila ada media social ni..cepat je berita tersebar…

  20. azimah mohd zainuddin
    azimah mohd zainuddin September 22, 2014 at 8:20 am | | Reply

    Dulu kalau kita kena tampar memang takut nak bagitahu mak ayah. Silap haribulan kena lempang kuasa dua

  21. Hafizul
    Hafizul September 22, 2014 at 8:52 am | | Reply

    Ohh bertuahnya sekolah tu sebab ada cikgu Faizal kan? Dulu… sekarang…jauh bezanya..dulu mak bapak siap pesan kat cikgu..anak degil, pukul sampai mati.. Sekarang, ada lagi ke buat pesanan macam tu.. Masa saya sekolah rendah dulu, memang ada sorang ayah ni…garang giler..siap pesan lagi kat cikgu setiap kali hantar anak ke sekolah..kalau anak saya nakal, rotan sampai mati..

    Tapi alhamdulillah… Anak beliau sekarang ni dah berjaya dalam hidup.. Dan didikan yang ganas dulunya menjadikan beliau seorang yang faham sangat tentang erti derita demi mencapai sebuah kesenangan…

    Sekarang.. Macam Encik Titan katala.. Sekolah rendah, dah ada telefon.. Mak ayah kaya sikit, ada anak emas ayah dan mak, leh pakai iphone.. Ipad lagi tu buat backup.. Hahahahaha…

    Semoga saya berjaya mendidik anak sebagaimana yang pakcik garang itu didik masa zaman sekolah rendah dulu… Terima kasih untuk cerita ni.. I LIKE IT.. 😳

  22. zool
    zool September 23, 2014 at 12:10 am | | Reply

    aku yang baik ni pun selalu kena tampar ngan cikgu BI..
    tak bawa buku punya pasal.. tapi tak penah mengadu kat mak bapa pun..
    dgn lempangan dia aku boleh sikit sebanyak tulis blog english

  23. Azwan Anuar
    Azwan Anuar September 23, 2014 at 7:53 am | | Reply

    semoga bro terus tabah menjadi pendidik mendidik anak bangsa kita menjadi orang yang berguna.

    selamat hari guru..eh.. 😆

  24. Pakmail
    Pakmail September 23, 2014 at 10:22 am | | Reply

    Parents hari ini tak sama dengan 10-20 tahun lepas.. sebab majoriti orang melayu dulu tak mempunyai pendidikan tinggi… mak ayah aku walaupun tak berpendidikan tinggi tapi dia banyak ilmunya untuk didik aku n adik2.. Ingat lagi darjah 3 kena pelempang sampai berdarah idung.. balik rumah kena lagi ngan mak..tapi itu semua pelajaran bina sahsiah diri..

  25. Arman
    Arman September 23, 2014 at 2:00 pm | | Reply

    Betul apa yg encik Titan cakap tu. Aku mmg selalu juga tegur ibubapa yang suka nak menyebelahi anak2 ni dlm mesyuarat PIBG. Lagilah macam sekolah aku, murid2 seawal darjah 1 dah tinggal kat asrama. Mcm2 karenah…

  26. BM
    BM September 24, 2014 at 2:42 am | | Reply

    Dalam banyak2 kedegilan aku masa sekolah, sampai sekarang yg aku masih dalam ingat apabila cikgu merajuk tak nak mengajar kelas aku kerana aku degil tak nak buat kerja sekolah! Kalau setakat kena pukul, tampar, sepak, terajang cikgu tu biasa dan aku boleh terima tapi kejadian tu benar2 buat menyesal. Hampir 3 bulan xbelajar subjek tu sampailah guru lain ambil alih… Kesian aku tengok cikgu tu, kawan2 aku yg xdpt belajar hanya kerana aku. Kerana kejadian tu, aku berubah dan subjek tu akhirnya aku dapat SPM A1 dan jadi pelajar terbaik!
    Terima kasih cikgu krn mengajar aku erti kehidupan, kadang-kala dgn kekerasan itu tidak mampu mengubah seseorang…

  27. asnida
    asnida September 24, 2014 at 10:28 am | | Reply

    maaf cakap la … kadang2 yg rosakkan anak2 ni ibubapa tu sendiri. Terlalu over-protective, sampai anak2 tak pernah rasa mereka buat salah sbb ibubapa akan kata anak mereka selalu betul. Cikgu yg salah. Kalau cikgu jentik bagitau bapak, nanti kita buat police report dan saman!! memang boleh give-up kalau attitude mcm ni, macamana nak mendidik… kalau asyik nak kena saman jer.

  28. Mohd Norzali
    Mohd Norzali September 25, 2014 at 3:24 am | | Reply

    Golongan pendidik zaman sekarang ni memang mencabar. Harap-harap pelajar dekat institut pengajian tinggi ada la kesedaran.

  29. amir
    amir September 25, 2014 at 6:20 am | | Reply

    aku pun suka tampar anak murid aku 😕 😕 😕 😕

  30. hazman aka species1980
    hazman aka species1980 September 25, 2014 at 6:45 am | | Reply

    sesungguhnya walaupun skang mostly sekolah dah ada white berbanding papan hijau masa kita dulu…. dugaan nak didik budak-budak nie lagi hebat kan…

  31. Alongxp
    Alongxp September 25, 2014 at 3:52 pm | | Reply

    Sudah dah nak jumpe parent camni zaman sekarang ni… memang respect ar parent camni…

    aku keje kat sekolah(aku bukan cikgu), tengok parent zaman sekarang tak macam zaman masa kita sekolah dulu… garu pale tengok atitude parent zaman sekarang… tapi tak semua la…

  32. Mohd Naim Bin Moklas
    Mohd Naim Bin Moklas January 14, 2018 at 1:56 pm | | Reply

    Dulu penah kena tampar sebab kantoi isap rokok belakang asrama. Pehhh bukan tampa je, sepak, tinju dan terajang semua lengkap. Sampai tobat tak buat dah. Masa tu cikgu siap ugut lagi nak bagitau mak bapak. Kecut dan cuak bila sebut bab mak ayah ni. Kalau boleh jangan sampai tahu. Last-last amek keputusan next year tak mau duduk asrama. Haha. Apa pun masa dulu guru lah banyak mendidik kita jadi manusia. Kalau bukan cubitan dan rotan dari cikgu suah nak lihat anak melayu jadi orang.

    Zaman sekarang ni, hmmmm mak bapak mcm bagi lesen kat anak boleh buat suka hati. Sadis

  33. sari
    sari April 3, 2018 at 6:32 am | | Reply

    Tapi ada juga guru yang kuat emo. Kita tanya bagus2 pasal buku, kita pula yang kena cakap bodoh. Paling sedih tu bila murid2 sekelas pun cikgu ni panggil bodoh. sebagai pendidik, patut kah panggil murid2 ni bodoh tanpa sebab.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Content Protected Using Content Protector Plugin By: Make money.