90 Responses

  1. Ikhwan Fahmi
    Ikhwan Fahmi January 24, 2015 at 12:55 pm | | Reply

    dulu ramai penyokong ETA jadi pendorong, sekarang semua dah tersorong murung.

    1. titan
      titan January 31, 2015 at 5:31 am | | Reply

      Haha..

      geng-geng ETA kat sekolah..

      semua dok sengih aje bila jumpa aku. 😆

  2. blogger lelaki
    blogger lelaki January 24, 2015 at 1:32 pm | | Reply

    bro nak tanya siapa tok sombong tue..hahaha

    1. Yop An
      Yop An January 25, 2015 at 2:34 pm | | Reply

      orang yang paling pandai cari duit sambil goyang kaki

    2. amirwaffi
      amirwaffi January 29, 2015 at 1:24 am | | Reply

      tok sombong tula tok belagak..ada kisah kawan aku masuk dari wakalah berdaftar dia…dia kata ramai pelabur sangkut sebab tok belagak kata tok belagak kena tipu dengan orang yg dia order emas..gila sorang wakalah sangkut sampai 1.5 juta pelabur tak dapat

      1. titan
        titan January 31, 2015 at 5:24 am | | Reply

        tu pasal la ngeri aku baca kat group diorang tu.

        tak tahu bila dapat refund diorang tu.

    3. titan
      titan January 31, 2015 at 5:30 am | | Reply

      Entah.

      Aku pun tak kenal.

      Rumah pun tak tahu kat mana. 😆

  3. siti hazreen
    siti hazreen January 24, 2015 at 3:27 pm | | Reply

    pelaburan emas memang ada yg mcm2 sekarang nih 😯 😯

  4. jaymiee
    jaymiee January 24, 2015 at 4:03 pm | | Reply

    aku dah lama reject skim2 cepat kaya ni..biarlah orang kata aku bodoh…peluang depan mata tak nak ambik….yang penting aku senang hati…xda nak fikir duit pelaburan tu lingkup atau apa2 jelah…

  5. Nadri Mohd
    Nadri Mohd January 24, 2015 at 5:00 pm | | Reply

    klu tok belagak den kenal lah..tp klu tok sombong hmmm…

  6. amir zahari
    amir zahari January 24, 2015 at 6:57 pm | | Reply

    Adik beradik dengan tok kerek..hehehe..

  7. blogger bumi lasinran
    blogger bumi lasinran January 24, 2015 at 8:34 pm | | Reply

    kena hati-hati sebelum melakukan pelaburan tanya yang jago dululah mengenai pelaburan

  8. anuar
    anuar January 25, 2015 at 12:09 am | | Reply

    Hmmm.. ramai kawan saya yang masuk benda ni.. ada tu siap ajak saya join sekaki..
    Bagi saya kalau nak jadikan enas sebagai pelaburan, kenalah beli emas fizikal.. beli emas 10g, dapat 10g kejap tu juga.. tanpa delay.. kalau delay, inilah padahnya. .

  9. Azeni Ahmad
    Azeni Ahmad January 25, 2015 at 1:44 am | | Reply

    Ehhh tak tau pula smpai keluar fatwa bagai semua nie?

    Tapi memang ramai sangat kawan2 yang join siap ajak join sekali.

    Katanya emas takkan jatuh.
    Pelaburan masa panjang.
    Bukan kecik-kecik duit tue.

    Nak cepat kaya sangat nie.

  10. Helmi Aliarit
    Helmi Aliarit January 25, 2015 at 1:49 am | | Reply

    Simpati kepada yang menjadi mangsa… 😕

  11. Merlyn Hasshim
    Merlyn Hasshim January 25, 2015 at 2:11 am | | Reply

    like 1 juta kali artikel ini. Baru boleh hadam mcm mana permainan emas diaorg ni.Tapi sampai skang tak boleh nak hadam mcm mana boleh ada stok penimbal sampai 6 tan. Harap-harap ramailah celik mata dan hindarkan pelaburan yang meragukan ini. Nak main emas, pergi keluar duit dlm bank, beli jer kat kedai emas. emas pun dapat, boleh simpan sampai ke anak cucu.

  12. Nadiah Othman
    Nadiah Othman January 25, 2015 at 3:11 am | | Reply

    setuju sangat. kesian tengok yang dah bergadai duit, tapi bila nak guna duit tu untuk sedara yang sakit,tak boleh. sebab dah hangus. lagipun pembelian emas secara bertangguh ni tak patuh syariah. bila tak patuh, maka tak berkat. Wallahualam. semoga menjadi ikhtibar

  13. nila anggraini
    nila anggraini January 25, 2015 at 3:55 am | | Reply

    Ngeri juga ikut skim macam gini. Lagipun tak modal la banyak-banyak tu…apapun thanks for info admin..

  14. Mak Jemah Jual Vitamin
    Mak Jemah Jual Vitamin January 25, 2015 at 8:19 am | | Reply

    nak buat apa pun pastikan benda tu patuh syariah..dan cara nak kenal biz tu betul ke tidak adalah jika dapat duit atas angin yang mudah bagaikan tak payah buat satu usaha pun. pada mak jemah takde benda yg boleh dapat duit secara terlalu mudah…

  15. myliferia
    myliferia January 25, 2015 at 8:19 am | | Reply

    Mujur bukan jenis gila emas. Rantai tangan emas ni pun pakaikan juga demi menjaga hati mertua yang kasi hadiah kawen dulu….

  16. cikpin
    cikpin January 25, 2015 at 8:42 am | | Reply

    Mujur tak join masa dapat duit EPF hari tu. Ada orang nasihatkan jangan join walaupun diejek penakut oleh rakan ofis.

    1. Yop An
      Yop An January 25, 2015 at 2:32 pm | | Reply

      betul tindakan Cikpin tu

  17. Yop An
    Yop An January 25, 2015 at 2:28 pm | | Reply

    puh……..asyik menyontot aje kerjr deme.

  18. Hanny Abdullah
    Hanny Abdullah January 25, 2015 at 3:27 pm | | Reply

    Makcik memang tak kose, ramai gak yg ajak masuk..makcik buat dekk aje, dah tahu dah benda ni tak akan kemana

  19. akubiomed
    akubiomed January 25, 2015 at 3:36 pm | | Reply

    Tidak berani main emas seperti ini. Lebih beli barang kemas untuk isteri tentu sayang ketat-keta kepada kita. 🙂

    1. titan
      titan January 31, 2015 at 5:20 am | | Reply

      Haha..

      Itulah yang seharusnya walaupun tidak sampai tahap sewajibnya. :mrgreen:

  20. Ain Ridzuan
    Ain Ridzuan January 25, 2015 at 4:27 pm | | Reply

    Kawan-kawan saya ramai ajak masuk mende ni walaupun diriku ini memang saiko bila nengok emas. Takut sebab macam senang sangat dapat duit.

    1. titan
      titan January 31, 2015 at 5:17 am | | Reply

      Benda kalau senang tu..

      jauhkan.

      Lebih baik main dengan anak kucing. Lagi banyak fekdahnya. 😮

  21. zik
    zik January 25, 2015 at 4:51 pm | | Reply

    beli emas dapat emas.. bukan dapat resit ke, buku bank ke.. adoii..

    1. titan
      titan January 31, 2015 at 5:16 am | | Reply

      masalahnya, resit pun tak dapat diorang nih.

      haha.. nak bawak gi mahkamah pun macam susah nak menang.

  22. Si Bongkok
    Si Bongkok January 26, 2015 at 1:01 am | | Reply

    Terima kasih abam cendol sebab tak muak2 bukak citer2 orang kita yang nak lekas kaya nie.. tau abam cendol marah ngan tok belanga abang angkat tok sombong tue tapi mereka pandai pusing citer sampai roda tak berhenti pusing.. 😛

    1. titan
      titan January 31, 2015 at 5:15 am | | Reply

      siapa lagi nak nasihat kalau bukan bangsa kita sendiri?

  23. daniel
    daniel January 26, 2015 at 1:19 am | | Reply

    aku respect betul la orang2 yg buat sistem camni.
    camna la diorang boleh terfikir idea nak create skim2 ni.

    1. titan
      titan January 31, 2015 at 5:11 am | | Reply

      sebab nak duit cepat dan mudah.

      jadi, otak akan lebih ligat berfikir. 😆

  24. sabree hussin
    sabree hussin January 26, 2015 at 5:10 am | | Reply

    Money game datang dalam pelbagai bentuk

  25. abdfatah
    abdfatah January 26, 2015 at 10:47 am | | Reply

    macam macam hal nak kaya punya pasal. duk kejaran skim cepat kaya tu buat apa? tak pasal2 diri sendiri yang susah…

    mudah sangat terpengaruh…

    jadikannya sebagai pedoman hidup.. jangan terperangkap lagi masa depan. Agaknya ada lagi tak skim emas nih?

  26. Dr Fattah
    Dr Fattah January 26, 2015 at 1:23 pm | | Reply

    kini masing-masing sudah mula mendiamkan diri terutamanya sang pengasas.

  27. Aya
    Aya January 27, 2015 at 4:25 am | | Reply

    Macam-macam jak sekarang.. semua nak kaya cepat.. huhuhu

  28. Nurul
    Nurul January 27, 2015 at 7:58 am | | Reply

    Saya lebih selesa dengan membeli emas fizikal jika ada duit…

  29. fiuzzhafiz
    fiuzzhafiz January 27, 2015 at 4:45 pm | | Reply

    Dulu kawan2 ramai ajak, bila kata xnak join, mereka xnak berkawan dah dengan kita yang xreti nak rebut peluang keEMASan ni. Sekarang tengok sapa yang keLEMASan. 😎 😎 😎 😎 😎

    1. titan
      titan January 31, 2015 at 5:10 am | | Reply

      itulah.

      sampai kena kutuk kat kantin tauuu..

      sian saya. 🙁

  30. Skrinaku
    Skrinaku January 27, 2015 at 5:11 pm | | Reply

    aku melabur kat pasar je
    bagi duit dan bawa balik sayur dengan ulam
    best je makan nasi cicah budu

    1. titan
      titan January 31, 2015 at 5:06 am | | Reply

      yup.

      budu memang best.

      tapi sambal belacan tetap da best.

      sambal tempoyak pun hebak gak.

      haha..

  31. anif
    anif January 28, 2015 at 5:38 am | | Reply

    Jual beli emas ini sepatutnya straight forward business.

    1. titan
      titan January 31, 2015 at 5:00 am | | Reply

      sepatutnya begitulah.

      tapi biasalah, semua nak duit cepat atas angin.

      malas buat kerja.

  32. Abdfatah
    Abdfatah January 28, 2015 at 4:03 pm | | Reply

    Kedai makcik sombong ada laa. Dah terkenal seluruh dunia.. Tok sombong jadi tok terpeleot daa…

  33. suhiminain
    suhiminain January 29, 2015 at 8:31 am | | Reply

    kalau ada unsur gharar, lebih baik dijauhi.

    1. titan
      titan January 31, 2015 at 4:59 am | | Reply

      sebab tu la aku penat nak nasihatkan orang pasal ni.

      semua nak duit cepat. 😐

  34. Rais
    Rais January 31, 2015 at 5:09 am | | Reply

    Ramai kawan-kawan saya peniaga emas sejak tahun 2009 sertai skim emas sontot ni. Malah tidak sedikit yang jadi wakalah. Saya serba salah nak komen.

    RFS

  35. Sani Yunus
    Sani Yunus February 1, 2015 at 7:38 am | | Reply

    Kadang-kadang diorang ni bila kita nasihat diorang ni kalis nasihat dan cakap kat diri diorang sendiri ini program yang betul… Kalau tidak dah lama kedai emas dah buat program macam ini… Orang kita masih berminda lama..nak cepat kaya ..nak mudah dan…nak goyang kaki…Nak goyang kaki pergilah cari mesin jahit ambil upah barulah masyuk…

  36. Ikhwan Fahmi
    Ikhwan Fahmi February 2, 2015 at 3:50 am | | Reply

    pengasas dah tersontot, yang jadi pembantu bakal tersontot sama.

  37. Farid Laham
    Farid Laham February 2, 2015 at 3:32 pm | | Reply

    Sokong kata sifu 🙂

  38. Nizarazu
    Nizarazu February 2, 2015 at 3:47 pm | | Reply

    Ramai nak cepat kaya.. keluar modal siket tuggu bonus masuk tanpa perlu buat apa2 kerja.. haha

  39. Mohd Rasul
    Mohd Rasul February 2, 2015 at 4:22 pm | | Reply

    kawan aku ramai yg tersontot sbb program emas ni. pernah gak diajak dulu tapi aku mmg tak minat ngn program camni. biar susah2 dulu asalkan tak menyesal akan datang 🙂

  40. Helmi Helmi
    Helmi Helmi February 2, 2015 at 5:36 pm | | Reply

    Kalaulah mangsa2 yang tersontot tu belajar ilmu hartanah atau pelaburan saham. InsyaAllah mereka lebih kaya sekarang.

  41. Sembang Sukan
    Sembang Sukan February 3, 2015 at 12:32 am | | Reply

    Gua senang je..xde nak join skim melabur eta bagai..ada duit lebih, beli je emas.. Beli murah2 je yg 1g cukup. Harga naik, kalau rasa nak pakai duit enjoy lebih skit,cari buyer, jual..pusingan gua mcm tu tu..yg eta bagai ni mmg gua x nampak tang mana untungnya natang skim tu melainkan penganjur je yg telan kaw2

  42. gejet
    gejet February 3, 2015 at 1:32 am | | Reply

    Ada banyak lagi skim pelaburan yg akan tersontot…. salah satunya ARBA.
    Pulangan 6% – 8% hanya dengan produk kopi dan entah apa2.
    Macai2 ARBA memberi alasan ada lesen la, islamik la dan macam2 untuk menghalalkan skim ini.
    Yang nak melabur tu, elok fikir 1000 kali, jangan kena sontot…PASTI!
    Melaburlah dalam BSKL, lebih selamat tapi kena ada sedikit ilmu!

    1. titan
      titan February 23, 2015 at 10:51 am | | Reply

      arba tu memang mengarut la.

      tapi tang mengarut camtu la orang kita suka.

      bukan sikit punya pelaburan tu, puluh ribu dan main juta-juta gak tuh..

      tak faham betul aku bebudak zaman sekarang ni.

  43. Hafizul
    Hafizul February 3, 2015 at 3:50 am | | Reply

    Emm apa boleh buat..mata-mata lebih bercayaha bila nampak duit tebal sikit haaa…haha

  44. cik amal
    cik amal February 3, 2015 at 4:44 pm | | Reply

    ya allah takut… minta dijauhkan.. aamiiin…

  45. namia
    namia February 3, 2015 at 4:53 pm | | Reply

    kalau x hari tu dah join dah benda nieh
    walaupun utk rm10k tp sebab masa tu ETA 1 bulan
    terus fikir laju2 apa jd kalau dalam 1 bulan xde apa2
    jgn kata satu bukan 1 minggu pun dh fikir bukan2
    nasib x join ……

    1. titan
      titan February 23, 2015 at 10:49 am | | Reply

      peh.

      nak labur 10k?

      takdenya.

      baik letak kat tabung haji camtu. hehe..

  46. eyriqazz
    eyriqazz February 3, 2015 at 4:56 pm | | Reply

    semakin bijak orang untuk kaya dengan cara menipu orang lain..

    1. titan
      titan February 23, 2015 at 10:38 am | | Reply

      masalahnya rang yang bijak-bijak pun ramai yang kena tiaw gak.

      tu yang gua pelik tu.

      ustaz-ustaz pun ramai join gak. Aduhai..

  47. Siti travelog
    Siti travelog February 3, 2015 at 9:59 pm | | Reply

    Aku dah tak larat nak gelak dan kesian dengan mangsa-mangsa sontot ni. Patut kerajaan kena buat sesuatu dah, sebab dah ramai sangat jadi mangsa. Tiru cam negara China tu, bunuh terus. Baru senyap puak scammer ni semua.

    1. titan
      titan February 23, 2015 at 10:26 am | | Reply

      Tu la.

      Memang dah penat dah nak gelak bahak ni semua.

      Kekadang, kesian gak. Tapi bila kita tegur, kena marah plak.

      Bila dah ada kena ugut, baru la tau cendol banting tu memang sedap rupanya.

  48. mattop
    mattop February 4, 2015 at 12:26 am | | Reply

    Kat kedai kopi tadi, ada cikgu2 duk sembang tentang skim ARBA.

    Ramai sudah gabra, nak keluar sebelum tersontot.

    Eloklah tu!

    1. titan
      titan February 23, 2015 at 10:24 am | | Reply

      arba ke apa ke..

      jauhkan la.

      kerja je kuat-kuat.

      buat bisnes yang betul.

      hasilnya pun nanti akan lebih berkat.

  49. liya fendi
    liya fendi February 4, 2015 at 7:02 am | | Reply

    Haih…skim2 cepat kaya yg illegal mcm ni ramai beno yg nak masuk…yang legal yg dah bertahun2 established macam unit trust taknak pula masuk..ye lah lambat kaya kan..huhu

    kesian lah pada yg terkena tu.ambil2 lah pengajaran…takde cara senang nak kaya..

    1. titan
      titan February 23, 2015 at 10:23 am | | Reply

      orang kita memang jenis suka duit riba.

      tu pasal diorang tak kesah masuk dan huluq duit ribu-ribu macam nih..

  50. halif
    halif February 4, 2015 at 12:23 pm | | Reply

    dunia. xmahu ikut hukum. terang2 ada amalan riba.

  51. Abdfatah
    Abdfatah February 4, 2015 at 12:42 pm | | Reply

    Tamak nak kejar duit punya pasal..

  52. Adam Roslan
    Adam Roslan February 4, 2015 at 2:54 pm | | Reply

    Dah kena tangkap ke belum ni? Pengubahan wang haram.

    1. titan
      titan February 23, 2015 at 10:34 am | | Reply

      takde apa yang berlaku.

      duit refund tak dapat.

      Diorang yang kene sontot ni pun tawakal ajelah dan terus menunggu..

  53. hana
    hana February 4, 2015 at 3:12 pm | | Reply

    Kesiannnnn mereka yg komen2 nii…..huhu

  54. mattop
    mattop February 4, 2015 at 9:40 pm | | Reply

    DRP BLOG DR ZAHARUDDIN:

    OALAN

    Saya ada terdengar cermaah Dr di radio dan Dr ada mengatakan sebuah pelaburan Islam tidak boleh dijamin keuntungan dan juga modalnya, oleh pihak pengusaha. Bolehkah Dr memberikan sedikit penjelasan khususnya dari segi fatwa badan ulama Islam dan dalilnya jika boleh. Jutaan terima kasih diucapkan.

    JAWAPAN

    Memang benar, hampir semua orang yang mempunyai lebihan wang untuk melabur sukakan sebuah pelaburan yang rendah risiko dan tinggi pulangannya, namun itu di luar norma kebiasaan dan sifat sesebuah pelaburan menurut perspektif Islam. Islam amat mementingkan kesaksamaan di antara pelabur dan pengusaha dan walaupun jaminan keuntungan itu dianggap sebagai suatu yang sangat disukai, ia sebenarnya mengakibatkan ketidakadilan kepada pengusaha, lantaran terpaksa membayar sesuatu kepada pelabur di ketika mengalami kerugian. Ketidakadilan pula kepada pelabur lantaran akan hanya mendapat peratusan terhad yang dijanij di waktu keuntungan melepasi peratusan yang dijanjikan.

    Perlu difahami, rasa tidak adil dan rasa ditindas BUKAN penentu (‘illah) halal haram dalam bab riba, justeru jika sekiranya pihak penguasaha secara SUKARELA menawarkan jaminan keuntungan sekalipun, ia tetap haram kerana wujudnya illah pengharaman iaitu, ‘hutang wang dengan pulangan lebih yang dijanjikan’, tidak kira sama ada kedua-dua pihak suka sama suka atau tidak.

    Menyentuh bab jaminan modal dan keuntungan ini, pelbagai resolusi persidangan cendiakawan Fiqh telah dikeluarkan, antara yang paling berpengaruh adalah seperti berikut:-

    1. Badan Perakauanan dan Kewangan Islam Antarabangsa (AAOIFI)

    Majlis Sharīʾah AAOIFI memutuskan seperti berikut:-

    يد الشركاء على مال الشركة يد أمانة فلا ضمان على الشريك إلا بالتعدي أو التقصير. ولا يجوز أن يشترط ضمان أي شريك لرأس مال شريك آخر.

    Ertinya: “Tanggungan para rakan kongsi terhadap modal perkongsian adalah tanggungan jenis amanah, maka tiada jaminan boleh diberikan kepada rakan kongsi kecuali apabila wujud pencerobohan atau kecuaian. Tidak juga harus disyaratkan jaminan (walau) diberikan oleh mana-mana rakan kongsi kepada modal rakan kongsi yang lain.” (Al-Maʾāyir al-Sharʾiyyah, AAOIFI, hlm 164)

    Selain itu, dalam resolusi berkaitan Ad-Ḍamānāt, AAOIFI memutuskan sebagai berikut:-

    لا يجوز اشتراط الكفالة أو الرهن في عقود الأمانة ..لمنافاتهما لمقتضاها ما لم يكن اشتراطهما مقتصرا على حالة التعدي أو التقصير أو المخالفة وبخاصة عقود المشاركات والمضاربة..ولا يجوز تسويق عملياتها على أنها استثمار مضمون.

    Ertinya: “Tidak harus disyaratkan kafālah atau rahn dalam kontrak-kontrak amanah…disebabkan bercanggah keduanya dengan kandungan kontrak amanah, kecuali jika syarat itu hanya terhad kepada ketika wujdunya kecuaian dan pencerobohan atau percanggahan, khususnya dalam kontrak mushārakah dan muḍārabah..dan tidak harus juga dipromosi seolah produk pelaburan ini adalah sebuah pelaburan yang dijamin”

    2. Majallah al-Ahkām Al-ʾAdliyyah

    Dicatat di dalam klausa nombor 768:-

    الأمانة غير مضمونة، فإذا هلكت أو ضاعت بلا صنع الأمين ولا تقصير منه لا يلزمه الضمان.

    Ertinya: “(Kontrak) amanah tidak boleh dijamin, justeru apabila musnah atau hilang bukan disebabkan perbuatan yang pemegang amanah dan buka asbab kecuaian darinya, tidak boleh dimestikan baginya jaminan (gantian)” (Syarh Al-Majallah, Salim Rustam Baz, hlm 426)

    Perlu difahami, kontrak pelaburan Islam dikategorikan sebagai kontrak amanah yang mana kedua-dua pihak dalam kontrak amanah seperti mushārakah adalah rakan kongsi yang perlu saling bantu membantu atas dasar keduanya pemegang amanah (amīn) terhadap wang modal masing-masing. Mereka bersepakat menggunakan modal tadi bagi menghasilkan keuntungan yang boleh dinikmati bersama, bukannya satu pihak terpaksa menjamin keuntungan atau keselamatan modal rakan kongsi yang lain. Jika itu dilakukan, ia mencarikkan asas utama kontrak amānah. Tiada alasan munasabah dan boleh diterima hukum Islam boleh menjustifikasikan tindakan terbabit, kecuali apabila terdapatnya pecah amanah dan kecuaian yang jelas. (Al-Maʾāyir al-Sharʾiyyah, AAOIFI, hlm 67)

    Seterusnya apabila pemberian duit atas nama pelaburan, kemudian dijanjikan pulangan tertentu dan jaminan modal maka ia akan berubah sifatnya menjadi riba, tetapi nafsu manusia yang sukakan keuntungan pastinya akan merasa tidak selesa dengan hukum ini.

    Inilah punca utama pelaburan dengan jaminan keuntungan menjadi batal, berikut Majlis Penasihat Shariah Dunia, AAOIFI berikut teks fatwanya :-

    إذا شرط أحد الطرفين لنفسه مبلغاً مقطوعاً , فسدت المضاربة

    Ertinya : “Apabila mana-mana pihak menetapkan baginya satu jumlah untung yang tetap dan pasti, maka rosaklah aqad pelaburan Mudarabah itu” ( Al-Ma’ayir As-Syaiyyah, AAOIFI, hlm 240)

    Ingin tegaskan sekali lagi bahawa keputusan Majlis Fatwa kebangsaan yang mengharamkan Pelaburan Melalui Internet adaah kerana beberapa ciri tertentu, yang paling utama adalah kerana jaminan dan promosi keuntungan tetap dan jaminan modal dalam sebuah pelaburan. Sebenarnya ciri ini juga telah diputuskan haram secara sepakat Kesatuan Ulama Fiqh Sedunia pada tahun 1992 yang mewartakan :

    “إنه لا يجوز في المضاربة أن يحدد المضارب لرب المال مقداراً معيناً من المال , لأنه يتنافى مع حقيقة المضاربة ولأنه يجعلها قرضاً بفائدة”

    “Sebarang pelaburan yang mana pihak pengusaha (mudarib atau syarikat) menjamin satu kadar pulangan tertentu kepada pelabur (peserta), maka ia adalah haram oleh kerana ia telah menukar sifat pelaburan secara Islam kepada elemen pinjaman dengan janji faedah Riba” ( Majma Fiqh Al-Islami, Qarar wa Tawsiat)

    Malah Ijma ( persepakatan ulama ) dalam hal ini juga telah ada, ia di catat di dalam Keputusan Majlis Kesatuan Fiqh Sedunia apabila disebutkan:

    وقد أجمع الأئمة الأعلام: على أن من شروط صحة المضاربة، أن يكون الربح مشاعاً بين رب المال والمضارب، دون تحديد قدر معين لأحد منهما،

    Ertinya : “Telah ijma seluruh imam-imam (mujtahid) di mana termasuk dalam syarat sah sesebuah pelaburan “mudarabah” itu adalah mestilah pembahagian keuntungan dibuat secara nisbah untuk si pelabur dan pengusaha tanpa menentukan jumlah tertentu bagi sesiapa antara mereka ”

    Maka jika ditentukan 2.5 % dari modal akan diberi sebagai untung atau 250 % dari modal sebagai untung atau RM 150 setiap bulan, maka ia adalah sama bercanggah dengan nas fatwa di atas, kerana ia sudah ditetapkan, berbanding cara yang sah di sisi Islam iaitu meletakkan peratusan 30 % dari keuntungan ( jika ada)..maka jumlah hanya akan diketahui apabila perusaha itu sampai tempoh matangnya , kiraan untung akan dibuat tatkala itu, dan barulah boleh diketahui berapa jumlah 30 % dari untung itu. Malah jika tiada untung, maka tiadalah guna lagi 30 % itu.

    BEBERAPA DALIL

    Selain dalil hadis yang telah disebutkan banyak kali sebelum ini dan juga dalil Al-Quran yang melarang sesama manusia memakan harta yang lain secara bathil. Antara dalil tambahan yang menunjukkan jaminan sebegitu tidak dibenarkan adalah dari kata Sayyidina Ali :-

    لا ضمان على من شورك في الربح

    Ertinya : “Tiada jaminan ke atas sesiapa yang dikongsi keuntungan dengannya.” (Al-Mughni, Ibn Qudāmah, 5/32)

    Jika terdapatnya jaminan keuntungan atau jaminan modal, ia juga akan mencanggahi prinisp asal pelaburan Islam yang meletakkan konsep :-

    الغنم بالغرم

    Ertinya: Keuntungan adalah melalui penanggungan risiko. (Al-Qawāʾid Al-Fiqhiyyah, Al-Nadwi Ahmad.A, Dār Al-Qalam, Syria, 2000), p. 411; Durar al-Ahkām Sharh Majallah Al-Ahkam, nombor 87, 9/90)

    Dalam keterangan kaedah ini disebutkan:

    من ينال نفع شيء، يجب أن يتحمل ضرره

    Ertinya: Sesiapa yang berkehendak mendapatkan manfaat dari sesuatu, mestilah baginya menanggung kemudaratannya. (Durar al-Ahkam Sharh Majallah Al-Ahkam, nombor 85, 9/90)

    Bermakna, pihak yang boleh menerima keuntungan adalah pihak yang sama-sama bersusah payah menanggung risko kerugian, sejurus mereka cuba menghilangkan risiko terbabit, bahagian keuntungan tidak lagi wajar diserahkan kepada mereka yang terjamin.

    Hasilnya, dalam kontrak pelaburan Islam, kesemua pihak pelabur dan rakan kongsi akan sama-sama menanggung kebolehrugian, atas dasar tersebut kesemua mereka berhak menerima keuntungan. Manakala keuntungan (jika ada) boleh dikongsikan sama ada berdasarkan peratusan modal yang disuntik atau apa-apa nisbah yang disepakati. Demikian menurut athar dari sayyidina ‘Ali kw :

    الربح على ما يصطلحا عليه الشركاء والخسارة على قدر المال

    Ertinya : Pembahagian keuntungan adalah diatas apa yang dipersetujui manakala kerugian mestilah di atas nilai modal masing-masing. (Musannad Ibn Abi Shaybah, matba’ah al-Rushd, Riyadh, jil 4, hlm 268)

    Sekian

    Dr. Zaharuddin Abd Rahman

    http://www.zaharuddin.net

    16 Syawwal 1432 H

    16 Sept 2011

  55. Man Ahin
    Man Ahin February 4, 2015 at 11:05 pm | | Reply

    YANG HARAM TETAP HARAM

    JAUHI SKIM2 EMAS, ARBA,….
    DAHLAH SKIM CEPAT KAYA..HARAM! URUSANNYA PUN HARAM..JADI HARAMJADAH!!

    REZEKI YANG HALAL MEMBAWA BERKAT.

    1. titan
      titan February 23, 2015 at 10:09 am | | Reply

      Itulah orang kita.

      Bab riba selamba aje makan.

      Pening aku tengok diorang ni.

  56. Hafiz Rahim
    Hafiz Rahim February 5, 2015 at 4:55 am | | Reply

    Biarlah diorang kata benda ni cepat jadi kaya pun.. aku memang tak caya. Dah banyak sangat kes. Still lagi mangsa2 ni taknak beringat. hohoho

  57. Kereta Sewa Shah Alam
    Kereta Sewa Shah Alam February 5, 2015 at 10:30 am | | Reply

    Pedih lagi menusuk kalbu kalu baca ni, kesian geng2 emas ni tu la haritu riak takbur siap bagi bukti la hadis la kate ni semua khilaf bagai la.

  58. Abdfatah
    Abdfatah February 5, 2015 at 11:23 am | | Reply

    Boleh mati katak dibuatnya join skim cepat kaya karut lagu nih.. Nak byr hutang satu hal.. Kalo yg buat loan dgn benk pulak, maunya tak sengsa nak membayornya.. Byk weyh.. Bukan sikit. Giler punya kerja buat loan semata mata nak kejar duit dgn skim emas delay sedemikian rupa..

  59. Abdfatah
    Abdfatah February 7, 2015 at 6:01 am | | Reply

    Cara mudah pinjam duit untuk buat skim pelaburan. Maka dgn itu jika nak pinjam duit yg cukup mudah boleh buat skim pinjaman mudah orang ramai. Dgn plan pemasaran yg cukup indah sekali.. Acaner tu? Tanya pakcik tok eta delay dan pakcik pak ponzi serta tak lupa jugak pakcik pak man telor. Itu skim cepat kayap daaa… Dah nampak jalannya?

  60. tokbelag
    tokbelag April 16, 2015 at 9:54 am | | Reply

    ni semua skim ponzi. belajar mcm mana ponzi beroperasi. konsep sama. cara je lain yg scammer2 ni manipulate. ponzi ni dari zaman charles ponzi. tahun 1920 lagi. aku nasihat takmo dgr. harap2 tuhan tolong mangsa2 ni.

  61. AhmadMaslan
    AhmadMaslan April 19, 2015 at 7:47 am | | Reply

    Melaburlah di ASB. Biar lambat asalkan selamat. Ini sahaja cara yg ada untuk melabur duit di Malaysia.

  62. Yang disontot
    Yang disontot December 5, 2015 at 5:56 am | | Reply

    Yg best nye.. penyontot2 emas ni x bayar hutang tp siap boleh bukak kedai emas lg.. x kisah la agen ke apa? Sapa2 ada sangkut dengan taariq or Dayrieq Gold or Azwan Egt boleh cr dia di jb.. kedai emas Aurora.. baik punya dia jual barang kemas dr duit2 sontotan tu.. cilake duit aku x pulangkan!!

    1. titan
      titan December 29, 2015 at 6:22 am | | Reply

      wahh..

      siap bukak kedai emas lagi tu ker?

  63. noname
    noname December 28, 2015 at 9:11 pm | | Reply

    post ni bertarikh 24 Januari 2015…masa tarikh ni pun semua ETA dh berkubur…so xde fungsi jugak post ni keluar…next time kalau rasa dah tau lebih awal, buat ingatan lebih awal, baru la berguna…kalau cakap masa semua dh jadi bubur, tak berguna jugak…

    1. titan
      titan December 29, 2015 at 6:22 am | | Reply

      fungsi dia, agar lepas ni takde la lagi orang tersontot ikut program yang lebih kurang sama.

      lagipun, masa benda ni keluar..ramai yang tau benda ni akan sontot juga.

      Faham la sikit beb.

  64. Zaza
    Zaza December 29, 2015 at 7:36 am | | Reply

    Penyontot hidup tenang je…xcaya g tgk kat restoran anak dia bistro mama seksyen 15 shah alam…

  65. Hafiz
    Hafiz September 28, 2016 at 3:19 am | | Reply

    Tok sombong tu ada lagi 2 beradik kn?tok arrogant dgn tok belagak…kekekeke…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Content Protected Using Content Protector Plugin By: Make money.