83 Responses

  1. Raihanah
    Raihanah December 21, 2017 at 11:42 pm | | Reply

    betul, kadang nak mengajar anak kita tanpa sedar ajar dia menipu

    1. titan
      titan December 22, 2017 at 7:18 pm | | Reply

      Ya.

      Itu yang selalunya berlaku dalam masyarakat facebook hari ini.

  2. nurul aziyana
    nurul aziyana December 22, 2017 at 2:10 am | | Reply

    fuhhh insap
    dugaan dan cabaran jadi mak bapak bukan senang woo

    1. titan
      titan December 22, 2017 at 6:29 pm | | Reply

      Semoga orang lain pun insap juga.

      Ya.

      Betul.

      Sangat besar dugaan dan cabaran bila dah jadi mak bapak ni.

  3. hakimi
    hakimi December 22, 2017 at 2:54 am | | Reply

    jilake btol mak bapak yg xtau tanggungjwb pd anak..harap2 mereka cepat sedar diri dan malu

    1. titan
      titan December 22, 2017 at 6:22 pm | | Reply

      Takdelah sampai jilake.

      Tapi, nak depa sedar.

      Kat dunia ni, tak seindah seperti apa yang disangka.

  4. nikkhazami
    nikkhazami December 22, 2017 at 4:10 am | | Reply

    budak2 ni kena buat baik, tapi tak boleh kasi muka.

    1. titan
      titan December 22, 2017 at 6:26 pm | | Reply

      Camana nak kasi muka.

      Muka kita ada satu aje.

  5. Asyraf Asri
    Asyraf Asri December 22, 2017 at 12:32 pm | | Reply

    Astaghfirullah, mohon dijauhkan.

    1. titan
      titan December 22, 2017 at 6:19 pm | | Reply

      Ya.

      Mohon dijauhkan.

  6. mrhanafi
    mrhanafi December 22, 2017 at 4:15 pm | | Reply

    tajam menikam luahan hati seorang cikgu..

    masa saya sekolah dulu..

    guru-guru adalah ibubapa kedua.

    mereka dihormati oleh pelajar atau ibubapa sendiri

    1. titan
      titan December 22, 2017 at 6:16 pm | | Reply

      Ya.

      Dulu lain.

      Sekarang pun dah lain.

  7. Fidah Shah
    Fidah Shah December 23, 2017 at 4:06 am | | Reply

    Dari kecik sampai besar kita disuruh hormati guru. Barulah ilmu berkat.

    1. titan
      titan December 23, 2017 at 1:25 pm | | Reply

      Ya.

      Hormatilah guru.

  8. TAHZ
    TAHZ December 23, 2017 at 2:16 pm | | Reply

    betul. saya setuju. ramai yang tak sedar tentang benda nie

    1. titan
      titan December 23, 2017 at 8:42 pm | | Reply

      Ya.

      Harap lebih ramai yang sedar akan benda ni.

  9. reezluv
    reezluv December 25, 2017 at 2:23 am | | Reply

    aku pun tak faham mak bapak sekarang ni mcm terlampau melindungi anak depa.sayang tu macam kena gigit nyamuk sikit pun marahkan nyamuk kemain lagi. apatah lagi kalau orang lain sentuh anak depa..adoi

    1. titan
      titan December 25, 2017 at 8:01 am | | Reply

      Ya.

      Sangat melampau terlambang yang cukup terbilang melampaunya.

  10. jalan jalan
    jalan jalan December 25, 2017 at 7:53 am | | Reply

    cikgu sekarang bagai makan buah simalakama nak ajar dengan keras , nanti masuk jail dibiarkan anak sekolah semakin menjadi tabiat mereka, yang lebih susah lagi semua responsiblity seperti menjadi tugas cikgu di sekolah

    1. titan
      titan December 25, 2017 at 8:05 am | | Reply

      Ya.

      Kita buat apa yang kita mampu saja.

      Selebihnya, serahkan pada Allah.

      1. jalan jalan
        jalan jalan December 25, 2017 at 10:34 pm | | Reply

        bila kita kembalikan kepadanya encik maka legalah semua rasa hati tenang

  11. TAHZ
    TAHZ December 25, 2017 at 8:03 am | | Reply

    hormat guru .. baru ilmu berkat

    1. titan
      titan December 25, 2017 at 11:57 am | | Reply

      Ya.

      Hormatilah guru-guru anda.

  12. encikhafiz.com
    encikhafiz.com December 26, 2017 at 8:52 am | | Reply

    saya dah plan nanti nak anak lelaki lebih ramai dari anak perempuan. sebab perempuan sekarang dah lain macam. saya expect mesti lebih susah nak jaga anak perempuan pada zaman akan datang.

    1. titan
      titan December 26, 2017 at 1:18 pm | | Reply

      Semoga plan hang tu akan berjaya.

      Ya.

      Nampaknya begitulah.

  13. sabree hussin
    sabree hussin December 26, 2017 at 12:15 pm | | Reply

    Kesian kat budak2 zaman sekarang. Dah la lembik. Mak ayah pun lembik jugak. Bila ada someone (cikgu-cikgu) nak mendidik anak-anak, tak bagi pulak…

    1. titan
      titan December 26, 2017 at 1:19 pm | | Reply

      kalau depa nak didik sendiri, itu sangat dialu-alukan.

  14. zool
    zool December 27, 2017 at 9:00 am | | Reply

    Betul tu cikgu..
    Jangan anak jadi cam anakku sazali..
    untuk peringatan diriku juga..
    lepas ni nak ajar anak pergi kebun sawit pulalah

    1. titan
      titan December 27, 2017 at 4:55 pm | | Reply

      Ya.

      Rajin-rajinlah ajar anak pi kebun sawit.

  15. seri
    seri December 28, 2017 at 3:34 am | | Reply

    aduihai sedihnya lagu ni, tolong la makbapak….kalo patah riuk tu lain le…aduila setakat rotan pun nak heboh

    1. titan
      titan December 28, 2017 at 6:13 pm | | Reply

      Ya.

      Mereka memang suka nak heboh.

  16. nian
    nian December 28, 2017 at 3:35 am | | Reply

    sila la hormat cikgu, selagi x menyalahi agama…turutkan la…pasti cikgu2 nak anakmu jadi baik

    1. titan
      titan January 3, 2018 at 1:30 pm | | Reply

      Yang cikgu melampau tu, ada. Tapi kes terpencil sahaja.

      Yang cikgu baik dan bagus, ada depa datang sekolah dan puji cikgu?

      Sebab tu, hormati pekerjaan setiap orang.

  17. JMR
    JMR December 28, 2017 at 8:16 am | | Reply

    Didik anak sekarang dah tak sama dengan anak dulu..tapi kalau dikaji balik, mesti ada titik persamaan. DISIPLIN.

    1. titan
      titan December 28, 2017 at 6:37 pm | | Reply

      Ya.

      Disiplin antara key faktor.

  18. Sani
    Sani December 28, 2017 at 1:21 pm | | Reply

    Budak-budak sekarang dah manje tak macam kita dulu-dulu. So mak bapa jadilah orang yang tunaikan janji mereka. Kalau tidak hasilnya nanti ‘lu pikirlah sendiri’

    1. titan
      titan December 28, 2017 at 9:02 pm | | Reply

      Mak bapak mereka pun “manja” semacam aje sekarang ni.

      Tak tahu la kenapa.

  19. ajumohit
    ajumohit December 29, 2017 at 11:15 pm | | Reply

    mendidik anak memang kewajipan ibu bapa dari rumah lagi, bila dah jadi macam ni cikgu tiada kepuasan dalam mendidik anak-anak. Ya Allah moga anak2 kita semua menjadi insan berguna dan berjaya dunia akhirat

    1. titan
      titan December 30, 2017 at 8:14 am | | Reply

      Ya.

      Semoga anak-anak kita akan insaf dan menjadi insan yang berguna dan berjaya di dunia dan di akhirat sana.

  20. Anim
    Anim December 30, 2017 at 1:59 pm | | Reply

    Anak ni masa kecik kite kena tegas. Sekali sekala kalau kena tangan tu mmg patut. Kalau dulu dekat sekolah anak buat hal, kemain takut nak report mak ayah. Takut kena tambah sepak terjang. Malangnya sekarang, semua tu dah berubah. Wwatak anak ku Sazali tu 90% pelan-pelan wujud dalam diri diorang. Takkan nak salahkan guru. Mak bapak lah cerminan mereka, didikan awal tu bermula dari rumah.

    1. titan
      titan January 1, 2018 at 6:30 pm | | Reply

      Ya.

      Kena tegas.

      Kalau tak, depa pijak kepala kita secara terang-terangan.

  21. M.Naim
    M.Naim December 30, 2017 at 2:03 pm | | Reply

    Zaman sekarang mak ayah protect anak melampau-lampau. Sampai dekat sekolah anak perangai macam samseng pun diorang kata still tu tokoh imam muda. Bila anak kurang bijak disalahkan pula guru katanya tak pandai mengajar. Heran.

    1. titan
      titan January 1, 2018 at 6:27 pm | | Reply

      Ya.

      Kekadang sampai terdiam dibuatnya dan malas dah nak ambil tahu.

      Sabaq ajelah jawabnya.

  22. ciktom
    ciktom December 30, 2017 at 3:09 pm | | Reply

    kalau semua cikgu ikut bulat2 SOP jwbnya hancur la masa depan generasi pelapis masyrakat…hmmm ibu bapa skang tanpa sedar terlampau manjakan anak2..mintak jauh la kita semua dari sifat negatif camni ..

    1. titan
      titan December 31, 2017 at 9:37 pm | | Reply

      Sebab tu ramai cikgu yang tak ikut bulat petak SOP.

    2. Raihanah
      Raihanah January 1, 2018 at 1:26 am | | Reply

      harapnya cikgu tak ikut la

  23. Dedaun Comel
    Dedaun Comel December 31, 2017 at 1:30 pm | | Reply

    Setuju sangat dengan artikel ni.. Nak ajar anak kena jadi contoh kepada anak.

    Contoh, kalau suruh anak jangan merokok tapi diri sendiri merokok memang tak menjadi la..

    Kalau cakap ja tak guna, mesti disertakan dengan perbuatannya sekali

    1. titan
      titan December 31, 2017 at 9:35 pm | | Reply

      Ya.

      Itu sangat betul sekali.

  24. Wan Syahida
    Wan Syahida January 2, 2018 at 4:43 pm | | Reply

    Cikgu pun sekarang dah tawar hati nak jaga betul2 anak org. Lantak pi.

    1. titan
      titan January 3, 2018 at 1:27 pm | | Reply

      Ya.

      Tak hairan ramai yang dah tawar hati.

  25. Thenewsia
    Thenewsia January 3, 2018 at 7:17 am | | Reply

    Terbaik der. Macam ni la. Kesian gak kan kalau tengok2 situasi macam ni, lebih2 lagi ibubapa jenis sensitif

    1. titan
      titan January 3, 2018 at 1:26 pm | | Reply

      Diorang sebenarnya terlampau sensitif.

      Terutamanya orang perempuan. Yang lelaki plak, terlampau ego.

  26. Amir Mazlan
    Amir Mazlan January 16, 2018 at 7:53 pm | | Reply

    ada terbaca satu kajian mat salih, yang kanak-kanak ni akan start menipu seawal usia 4 tahun.

    mak ayah yang terlibat dalam kajian ni rasa pelik, sebab katanya diorang tak pernah pun menipu depan anak-anak, apatah lagi ajar si anak ni menipu.

    nak kata terpengaruh dengan kawan-kawan pun tak logik, sebab usia 4 tahun mana gi sekolah lagi. jumpa sepupu pun jarang-jarang, mungkin sekali dua dalam setahun time musim perayaan..takkan dah boleh terpengaruh.

    so, kebanyakan masa memang si anak ni ada kat rumah jer bersama keluarga.

    tapi bagi aku tak pelik rasanya..mungkin sebab mak ayah ni dah biasa menipu waktu mengandungkan si anak tadi. so, apa-apa yang berlaku waktu tu, mungkin telah diserap oleh bayi yang masih dalam kandungan ni dan dibawak pulak semasa proses membesar.

    sebab kita pun dah selalu dengar daripada pakar kanak-kanak..supaya banyakkan memperdengar sesuatu yang baik kepada bayi dalam kandungan seperti bacaan ayat al-Quran contohnya (kalau anak mat salih mungkin dia bagi dengar alunan muzik yang slow-slow la kot).

    bayangkan pulak kalau bayi tu asyik dengar mak ayah dia menipu, mencarut jer waktu dalam kandungan?

    dan nak menipu ni tak perlu benda besar..bagi alasan tipu kat bos kenapa tak datang keje, menipu waktu tak nak jawab call orang, orang datang nak jumpa tapi suruh cakap takde kat rumah..

    wallahua’lam..

  27. sharmien
    sharmien January 17, 2018 at 7:20 pm | | Reply

    ilmu parenting ni sangat mencabar lebih2 lagi dengan dunia sekarang yang mudah mendapat pengaruh sosial. ni duk pening anak sulung darjah 4 sibuk dengar lagu Korea. apapun doa banyak2 moga dimudahkan kita mendidik anak2 kita baik anak sendiri, anak didik, anak buah dan seangkatan dengannya. sebab kot macam mana pun esok lusa kita juga dipersoal ketika berada di alam sana. wallahualam.

  28. nurul fatin adiana
    nurul fatin adiana January 20, 2018 at 1:45 am | | Reply

    ingatan untuk saya juga. terima kasih.PADU…dan semoga anak kita dijauhkan perangai begitu.apa2 pun berbalik juga pada ajaran kita

  29. fae
    fae January 21, 2018 at 2:38 am | | Reply

    assalamualaikum.. nice sharing ! visit my blog @ https://www.ketamkecil.com/bagaiamana-senggugut-boleh-menyebabkan-kemandulan/ utk tips1 kesihatan.

  30. olaoli
    olaoli January 21, 2018 at 7:10 am | | Reply

    jangan la ikut sop cikgu..sian anak saya terbiar nanti. mak bapak yang nak guru ikut sop tu sebenarnya tak sayang anak

  31. Gja
    Gja January 21, 2018 at 4:24 pm | | Reply

    Betul3.. setuju sgt dgn tajuk ni

  32. Saliza sachari
    Saliza sachari January 23, 2018 at 7:31 am | | Reply

    Mencabarnya jadi ibu bapa sekarang.

  33. faeza
    faeza February 5, 2018 at 11:13 am | | Reply

    keeps on writing . i enjoy reading your blog . i am waiting for ur next post..

    1. titan
      titan April 20, 2018 at 9:11 pm | | Reply

      Thanks for waiting.

      Keep waiting always.

  34. Mama Kembar 3
    Mama Kembar 3 February 5, 2018 at 2:45 pm | | Reply

    Muhasabah diri bila baca ni…risau… Moga I dapat didik anak anak dengan sebaik baiknya.

    1. titan
      titan April 20, 2018 at 9:32 pm | | Reply

      Ya.

      Kita kena lakukan sebaiknya.

  35. siti hazreen
    siti hazreen February 9, 2018 at 3:29 pm | | Reply

    wah, dah lama saya tak tinggalkan jejak disini…selamat tahun baharu cikgu!

    1. titan
      titan April 20, 2018 at 9:44 pm | | Reply

      Ya.

      Selamat tahun baru.

  36. NORIZA ABDUL RAHMAN
    NORIZA ABDUL RAHMAN February 17, 2018 at 8:19 am | | Reply

    Besar sungguh cabaran ibubapa dan guru untuk mendidik anak bangsa supaya menjadi insan yang berguna bukan setakat hanya berjaya didalam pelajaran sahaja

    1. titan
      titan April 20, 2018 at 9:45 pm | | Reply

      Ya.

      Memang sangat besar.

      Baik pada ibubapa atau guru.

  37. Hamidah Ahmad
    Hamidah Ahmad February 27, 2018 at 12:29 am | | Reply

    Betul tu..kadang-kadang tak faham dengan mak bapak skrg. terlalu manjakan anak. zaman kita dulu setakat kena cubit, kena ketuk kepala..relax jer..jadi jugak manusia sekarang ni…

    1. titan
      titan April 20, 2018 at 9:46 pm | | Reply

      Ya.

      Memang kadang-kala tak faham dengan perangai mak bapak sekarang.

  38. Bengkung Bersalin
    Bengkung Bersalin March 4, 2018 at 9:34 am | | Reply

    Moga anak-anak kita dijauhkan dari sifat-sifat tercela dan jadi insan berguna. Amin.

    1. titan
      titan April 20, 2018 at 9:47 pm | | Reply

      Ya.

      Mudah-mudahan.

      Amin.

  39. Baju Raya Bella Ammara
    Baju Raya Bella Ammara March 5, 2018 at 3:03 am | | Reply

    zaman sekarang dah lain terus dah. dulu2 relek je kene rotan dengan cikgu. sebab tu ramai yang berjaya sekarang. tapi zaman sekarang cikgu pulak yang kene “rotan” ngan mak bapak. sedih2

    1. titan
      titan April 20, 2018 at 8:42 pm | | Reply

      Zaman sekarang, nak jumpa rotan pun susah.

      Kedai pun dah tak banyak jual rotan.

  40. Jaja Zaleha
    Jaja Zaleha March 5, 2018 at 4:12 pm | | Reply

    Menipu ni antara dosa besar tau…tipu sikit nampak macam takde hal kan tapi sangat2 bahaya wo…

    Marilah sama2 kita jauhkan sifat suka menipu ni..huhu

    1. titan
      titan April 20, 2018 at 8:37 pm | | Reply

      Ya.

      Jauhilah sifat menipu.

      Tak baik.

      Allah marah.

  41. Ibnu Sina
    Ibnu Sina March 9, 2018 at 3:13 am | | Reply

    Betul sangat. Anak2 sekarang memang dah lain dengan masa zaman kita kanak2 dulu. Kena belajar lebih tentang ilmu parenting & amalkan. Zaman sekarang lain dengan zaman dulu. Cara berbeza, suasana berbeza, ujian berbeza.

    1. titan
      titan April 20, 2018 at 8:39 pm | | Reply

      Dulu lain. Sekarang lain.

      Mustahil sama.

      Apa yang penting, kita tetap kena usaha.

  42. ggstylo
    ggstylo March 10, 2018 at 7:15 am | | Reply

    Fuh! makan dalam jugak tarbiyah sentap ni, kadang – kadang ada juga ibu bapa yang mengajar anak menipu tanpa sedar , perkongsian yang sangat bagus!

    1. titan
      titan April 20, 2018 at 8:36 pm | | Reply

      Ya.

      Selalunya begitu.

      KIta aje yang tak sedaq.

  43. Zainon Kamaruddin
    Zainon Kamaruddin March 16, 2018 at 1:00 pm | | Reply

    Anak kita pun menjadi satu dugaan kepada kita..huhuhu

    1. titan
      titan April 20, 2018 at 8:41 pm | | Reply

      Ya.

      Anak itu juga satu anugerah.

      Jika kita abaikan, ia akan jadi satu dugaan berat yang bakal menanti.

  44. sabree hussin
    sabree hussin March 17, 2018 at 11:52 am | | Reply

    Dah bulan 3 ni ha3 mana entri baru

    1. titan
      titan April 20, 2018 at 8:40 pm | | Reply

      Aku dah hupdate dah.

      Gi baca.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Content Protected Using Content Protector Plugin By: Make money.